Narzędzie Digger w SOLIDWORKS Composer umożliwia powiększenie fragmentu modelu, aby pokazać szczegółowy widok skomplikowanej geometrii. Za pomocą tego narzędzia można zmieniać przezroczystość, widoczność modelu lub zapisać wyróżniony fragment.
Parametry dostępne w narzędziu digger
- Procent – procentowa wielkość powiększenia wybranego narzędzia;
- Promień – dynamiczna zmiana rozmiaru;
- Zmień punkt zainteresowania – zmiana lokalizacji powiększanego obszaru;
- Zablokuj/odblokuj kierunek głębi – utrzymywanie stałego/aktualizowanie widoku geometrii podczas obrotu modelu;
- Przechwyć obraz w 2D – zapis wybranego obszaru jako obraz 2D;
- Zmiana światła – oświetlanie obszaru docelowego poprzez zmianę położenia światła;
- Pokaż/ukryj narzędzia – przełączanie widoczności dodatkowych przycisków narzędzi;
- Warstwy cebuli – usuwanie warstw modelu w celu wyświetlenia wewnętrznej geometrii;
- Promienie rentgenowskie – zmiana przezroczystości zewnętrznych warstw modelu, w celu wyświetlenia wewnętrznej geometrii;
- Płaszczyzna cięcia – cięcie modelu płaszczyzną zgodną z płaszczyzną ekranu;
- Powiększenie – powiększanie wybranego fragmentu modelu.
Jak uruchomić narzędzie digger w SOLIDWORKS Composer?
Narzędzie Digger można również wykorzystać w animacjach, dynamicznie modyfikując jego położenie i wygląd elementów. Do przykładowej animacji wykorzystamy model powyżej.
Ustawiamy czas animacji, w którym ma zostać włączony Digger. Następnie wywołujemy go Spacją lub z paska narzędzi Ekran główny → Digger → Digger. Przesuwamy lupę w wybrane miejsce na ekranie tak, aby celownik był ustawiony na aktora, którego mamy powiększyć.
Suwakiem Promień zmieniamy wielkość Diggera, a Procent – wielkość powiększenia.
W pasku Oś czasu wybieramy klucz → Ustaw klucze → Digger. Na naszej osi czasu, w linii Digger zostanie wstawiony klucz.
Trzymając wciśnięty klawisz Ctrl przeciągamy utworzony klucz Digger w nowe miejsce na pasku osi czasu.
W nowym położeniu można ponownie zmodyfikować wielkość, rozmiar naszego narzędzia. Jeśli zostały wprowadzone jakieś zmiany, ponownie ustawiamy klucz Ustaw klucze Digger.
Przesuwamy pasek w nowe miejsce czasowe (np. +0.1 s) i wyłączamy narzędzie Digger klawiszem Spacja. Zapisujemy klucz Ustaw klucze Digger. Nasz pasek czasu powinien wyglądać następująco:
Mamy 3 klucze Digger: 1 – włączenie narzędzia i ustawienie w początkowym położeniu, 2 – końcowe położenie, 3 – wyłączenie narzędzia. Gotowy efekt animacji można zobaczyć na poniższym filmie.