Rozwiązania do zarządzania dokumentacją projektową (PDM) pomagają mieć dane projektu pod kontrolą, znacznie usprawniają zarządzanie i współpracę zespołu inżynierów przy opracowywaniu produktu. Dodatkowym rozwiązaniem systemowym są systemy do zarządzania dokumentacją w trakcie całego cyklu życia produktu (PLM) które wspierają współpracę pozostałych działów firmy, a nie tylko zespołu konstrukcyjnego gwarantują dostęp do aktualnej dokumentacji, również po dokonaniu zmian w produkcie.
Obecnie, praktycznie każdy znaczący producent systemu CAD posiada w swojej ofercie własne rozwiązanie klasy PDM oraz PLM. W praktyce przy wyborze odpowiedniego systemu PDM/PLM dla swojej organizacji wręcz nie wolno sugerować się wyłącznie produktem oferowanym przez producenta posiadanego oprogramowania CAD. Większość dostępnych systemów PDM/PLM również współpracuję z konkurencyjnym oprogramowaniem CAD, a nawet posiada dodatkową funkcjonalność.
Zadanie wyboru dostawcy systemu PDM/PLM dla własnej organizacji w niektórych sytuacjach można porównać nawet do wyboru dostawcy sytemu ERP. Tak naprawdę, udane wdrożenie dowolnego systemu podobnego typu w znacznej mierze zależy od dostawcy, który zajmuje się wdrożeniem, jego organizacją i doświadczeniem zespołu. Aby pomóc Państwu we właściwym wyborze systemu PDM/PLM dla swojej firmy przedstawiam poniżej listę kluczowych pytań które koniecznie należy zadać potencjalnemu dostawcy w trakcie jego ewaluacji.
- Jak długo dostawca istnieje na rynku sprzedaży i wsparcia systemów PDM/PLM?
- Czy wdrożenie systemu PDM/PLM jest jedną z wiodących działalności dostawcy?
- Jaki procent przychodów dostawcy pochodzi od wdrożeń systemu PDM/PLM w okresie ostatnich kilku lat?
- Jaki procent pracowników dostawcy jest dedykowany do przeprowadzania wdrożeń systemu PDM/PLM?
- Kto zajmuje się rozwojem systemu (producent, sam dostawca, jest zlecane) oraz gdzie ten system był stworzony?
- Kto jest odpowiedzialny za wsparcie systemu dostawcy, jaka infrastruktura jest dedykowana na wsparcie oraz gdzie znajduje się zespół wsparcia?
- Kto będzie odpowiedzialny za wdrożenie systemu dostawcy w naszej firmie?
- Jak długo ten zespół zajmuje się podobnymi wdrożeniami?
- Kiedy zamówimy ten system u dostawcy, czy będziemy współpracować bezpośrednio z Panem/Panią czy to zlecenie zostanie przekazane do innego konsultanta?
- Czy dostawca posiada doświadczenie we wdrożeniu danego systemu w innej organizacji z naszej branży o podobnej wielkości?
- Czy są dostępne referencje takiego wdrożenia?
- Jakie są relację dostawcy z producentem programu CAD z którym jest planowana integracja systemu PDM/PLM?
- Czy oferowany system wspiera funkcję publikacji dokumentacji w formacie PDF?
- Jak ta funkcja jest realizowana?
- Czy będziemy mogli dokonać integracji proponowanego systemu PDM/PLM z posiadanym lub planowanym systemem ERP/MRP?
- Jakie doświadczenie takiej integracji posiada dostawca?
- Czy dostawca może opisać posiadane doświadczenie migracji danych z innych systemów (np. produkty konkurencji, bazy danych, rozrośnięte systemy firm rodzinnych) do oferowanego systemu PDM/PLM?
- Czy oferowany system posiada możliwość dostosowania funkcjonalności?
- Czy system posiada otwarte API ? Kto dokonuje takiego dostosowania?
- Czy ten zespół jest w strukturze dostawcy czy dana praca jest zlecana?
- Czy dostawca może dokonać wdrożenia systemu w kilku lokalizacjach?
- Czy są dostępne referencje z takiego wdrożenia?
Zastanawiasz się nad wdrożeniem w swojej firmie systemu PDM/PLM?
Zapraszam do kontaktu. Z chęcią odpowiem na powyższe jak i dodatkowe pytania z zakresu PDM/PLM czy integracji z ERP.