SOLIDWORKS: modelowanie powierzchniowo-bryłowe na podstawie gwiazdy na choinkę
Jako, że zbliżają się święta, postanowiłem pokazać sposób modelowania powierzchniowo-bryłowego na przykładzie ozdoby choinkowej nakładanej na czubek choinki. W tym wypadku bardzo fajnie się sprawdzi czubek w postaci gwiazdy betlejemskiej.
Szkic szkieletu
<palign=”justify”>Najpierw rysuję sobie szkice pomocnicze, dzięki czemu będzie mi łatwiej pracować w późniejszym etapie. Na pierwszym szkicu (płaszczyzna przednia) rysuję dwa pięciokąty, większy z wierzchołkiem skierowanym ku górze i mniejszym z wierzchołkiem skierowanym ku dołowi. Większy jest opisany na okręgu o średnicy Ø300 mm, a mniejszy na okręgu o średnicy Ø100 mm. Do podstaw obu figur dodaję relację poziomo. Wychodzę ze szkicu.

Drugi szkic wstawiam na płaszczyźnie prawej. Tutaj rysuję linię. Wprawdzie do modelowania będzie potrzebna linia zaczynająca się w początku układu współrzędnych, ale ja rysuję sobie linię punktu środkowego (jest rysowana symetrycznie od wskazanego punktu), dla lepszego podglądu szerokości gotowego modelu. Wychodzę ze szkicu.

Teraz z jednej strony łączę każdy z wierzchołków obu pięciokątów z jednym końcem linii narysowanej na poprzednim szkicu. Oczywiście robię to przy użyciu szkicu 3D.

Modelowanie powierzchniowe
Model który robię, ma bardzo prostą geometrię, dlatego też będzie robiony przy pomocy prostych operacji. Jednak i on może sprawić problem początkującym użytkownikom. Uruchamiam operację Powierzchnia wyciągnięta po profilach, jednak nie mogę tak po prostu wskazać potrzebnych linii, ponieważ leżą one na tym samym szkicu 3D. Przed zaznaczeniem profilu klikam PPM i wskazuję Menedżer wyboru SelectionManager, klikam opcję Wybierz grupę, zaznaczam jedną linię i zatwierdzam profil. Te same kroki wykonuję dla zaznaczenia drugiej linii. Zatwierdzam operację.

Te same kroki wykonuję 5 razy, czyli robię 5 razy operację Powierzchni wyciągnięta po profilach, tak żeby uzyskać połowę jednej strony gwiazdy.

W ten sposób dobrnąłem do miejsca, w którym mogę przyspieszyć swoją pracę, używając operacji Lustro. Zaznaczam wszystkie powierzchnie, które do tej pory utworzyłem (na razie są oddzielnymi obiektami powierzchniowymi), jako obiekty do odbicia. Na górze formularza operacji lustra wprowadzam płaszczyznę odbicia jako Płaszczyznę Prawą i dodatkową płaszczyznę odbicia jako Płaszczyznę Przednią.

Po odbiciu lustrzanym nadal mam do czynienia z oddzielnymi powierzchniami, dlatego trzeba je połączyć i zamienić na bryłę. Używam operacji Połącz powierzchnie i zaznaczam opcję Utwórz bryłę.
Zamiast 20 powierzchni uzyskałem 1 model bryłowy.

Modelowanie bryłowe
Gwiazda jest gotowa, jednak trzeba jeszcze wykonać mocowanie gwiazdy na szczycie choinki. Na płaszczyźnie górnej wstawiam okrąg o średnicy Ø30 mm. Po wyjściu ze szkicu robię wyciągnięcie w dół na odległość 160 mm z pochyleniem 7° na zewnątrz. Opcja Scalaj wyniki powinna być odznaczona.

Tak zrobiony stożek muszę wydrążyć w środku, dlatego używam operacji Skorupa, gdzie ustawiam grubość ścianek na 2 mm.

Teraz mógłbym połączyć obie bryły ze sobą, jednak nie chcę tego robić funkcją Połącz, ze względu na przenikanie brył i ewentualne wypełnienie stożka. Dlatego w tym wypadku używam operacji Przecięcie. Zaznaczam obie bryły, klikam przycisk Przecięcie, a następnie zaznaczam obszar, którego chcę się pozbyć. Dodatkowo zaznaczam opcję Scalaj wyniki, dzięki czemu obie bryły zostaną scalone w 1 obiekt.

