Silesia Automotive to Studenckie Koło Naukowe działające na Wydziale Transportu Politechniki Śląskiej w Katowicach wykorzystujące oprogramowanie SOLIDWORKS. Młodzi adepci techniki motoryzacyjnej konstruują bolid wyścigowy WT-01. Co to za maszyna i jaki jest cel grupy?
Podobnie jak opisywani przez nas niedawno studenci Politechniki Rzeszowskiej, założyciele grupy Silesia Automotive marzą o udziale w prestiżowych wyścigach Formuły Student. Jak wiemy, nie jest to zadanie łatwe – zwłaszcza, kiedy dopiero przeciera się szlaki. Tymczasem Bolid WT-01 jest pierwszą konstrukcją tego typu na Uczelni Wyższej na terenie Górnego Śląska.
Początki projektu
Studenci dostrzegli wielopłaszczyznowość projektu i prócz zbudowania pojazdu postawili sobie za cel samodzielne zdobycie środków na realizację planu. Chcieli być blisko sponsorów, mając nadzieję, że staną się oni potencjalnymi pracodawcami.
Taka strategia przynosi efekty. Mimo, że nie jest to najszybciej budowana konstrukcja, członkowie Silesia Automotive odnoszą sukcesy. Udaje im się pozyskiwanie niezbędnych środków finansowych, a do tego wielu z nich znajduje zatrudnienie lub staje się atrakcyjnymi potencjalnymi pracownikami.
Sam projekt pojazdu powstał bardzo szybko. Dziekan Wydziału Transportu wydał więc zielone światło do rozpoczęcia prac i sfinansował pierwsze koszty ich rozpoczęcia. Jednak taki projekt wymaga ogromnych nakładów, dlatego niezbędni byli sponsorzy. Dzisiaj projekt gromadzi wokół siebie wielu partnerów, którzy są potentatami w swoich branżach. Sponsorzy strategiczni to Auto Partner SA wraz Magneti Marelli Checkstar, a także: NGK, Gates, SKF, Tenneco, Exide, Aertech, MG Motorsport, KIZO, Harispal, WP, Wampol, InterAuto, Expert Auto i wielu innych, dzięki którym projekt ewoluował od dość prostej konstrukcji do zaawansowanego technicznie bolidu.
Rozwiązania z najwyższej półki
Studenci nie bali się sięgać po drogie rozwiązania prosto z motorsportu. Jako pierwsi w Polsce uruchomili sterownik silnika Magneti Marelli, zapożyczony z samochodów WRC i motocykli MotoGP. Sterownik współpracuje z wyświetlaczem LCD wskazując i logując wszystkie niezbędne do monitorowania parametry pracy silnika. Dzięki temu silnik pozbawiono archaicznego – gaźnikowego zasilania w paliwo, zastępując go wielopunktowym wtryskiem i montując turbosprężarkę. Silnik pracuje na paliwie E85. O odpowiednie zasilanie w energię elektryczną dba firma Exide, a o solidną iskrę na świecy zapłonowej – firma NGK.
Biegi będą zmieniane w przysłowiowym mgnieniu oka za sprawą łopatkowego systemu, zaprojektowanego przez studentów (warto wspomnieć, że cały bolid został zaprojektowany w środowisku SOLIDWORKS dostarczonym przez partnera zespołu – DPS Software). Pojazd będzie także pierwszym w kraju, który do przeniesienia napędu na koła używa zębatego pasa zamiast łańcucha. Jest to węglowo-kevlarowy pas zębaty firmy Gates, współpracujący z mechanizmem różnicowym o ograniczonym tarciu wewnętrznym australijskiego producenta Drexler. Mechanizm został zaprojektowany specjalnie na potrzeby pojazdów Formula Student. Wszystkie elementy wykonywane są z możliwie najlżejszych materiałów – „lotniczego” aluminium i tytanu. Realizacja projektu mogła ruszyć pełną parą, dzięki wsparciu firmy Auto Partner SA w niezwykle trudnych początkach budowy. Dystrybutor zapewnił dostęp do całej gamy podzespołów stanowiących o komplementarności pojazdu wyścigowego.
Bolid WT-01 – kiedy będzie gotowy?
Pierwsze testy drogowe bolidu odbyły się już w zeszłym sezonie. Obecnie bolid przechodzi kolejne modyfikacje i niebawem będzie w pełni przygotowany do startów. Udział w wyścigach Formuły Student to ostateczny cel wysiłku studentów. Póki co, w tym sezonie Silesia Automotive weźmie udział w zawodach na Węgrzech i Rosji.
Źródło: Motofocus