Strona głównaProduktyModelowanie Powierzchniowe – o podejściu kilka słów

Modelowanie Powierzchniowe – o podejściu kilka słów

Modelowanie powierzchniowe

Modelowanie Powierzchniowe – o podejściu kilka słów

O modelowaniu powierzchniowym jako takim, czyli jak się do tego zabrać, z czym to jeść i czemu powinnaś/powinieneś się tym zająć. Poniżej znajdują się zasłyszane opinie i mój osobisty stosunek do nich:

  •  „Surface modelling zajmuje o wiele więcej czasu niż modelowanie bryłowe. Fajnie wyglądają rendery dobrze wykonanych powierzchni  ale mój model zaczyna się „sypać” po pewnym czasie i efekt końcowy jest niezadowalający”

Być może zajmuje więcej czasu, ale pewne ( właściwie zdecydowana większość!) kształtów jest możliwa do uzyskania tylko poprzez modelowanie powierzchniowe. Duża część widocznych elementów produktów konsumenckich , które przyciągają Twoje oko wykonane są właśnie w ten sposób. Dodatkowo w SolidWorks 2015 można rozwinąć powierzchnie, co umożliwi duży skok jeśli chodzi o technologiczność produktów projektowanych powierzchniowo Jeśli chodzi o jakość modelu – wypracuj w sobie pewną dyscyplinę:

 Często korzystaj z zebry (Zakładka oceń -> Zebra) –najlepiej po każdej zmianie w modelu. Jeśli jest coś nie tak, wróć do krzywej. Istnieje nawet pewne powiedzenie:

 „Twoje powierzchnie są tak samo dobre, jak krzywe ,które je wykreślają”

 Unikaj częstych zmian kierunku kierunku krzywizny i jej zbyt dużych przyspieszeń. Poniżej znajdują się 2 przykłady krzywizny splajnu – jeden dobry, drugi niepoprawny, pomimo iż sam wygląd splajnu jest w obu przypadkach mocno zbliżony. Aby sprawdzić krzywiznę splajnu , kliknij na niego i w polu FeatureManager i zaznacz kwadrat „Pokaż krzywiznę”Splajn - dobrze ,źle

 Pracuj z „lekkimi” splajnami. Unikaj używania splajnów składających się więcej niż z 3 punktów kontrolnych. Oszczędzisz sobie w ten sposób bałaganu, a Twoje powierzchnie będą bardziej przewidywalne.

  • „Zrobiłem kilka tutoriali z modelowania powierzchniowego , ale kiedy tworzę coś swojego , nie jest już tak łatwo. Funkcje nie działają według mojej myśli”

Nauka modelowania powierzchniowego trwa o wiele dłużej niż bryłowego, uzbrój się więc w cierpliwość. Tworzenie powierzchni wymaga  sprawnego oka oraz pewnego instynktu estetycznego – dlatego spędzisz najprawdopodobniej wiele godzin trenując, zanim efekty  będą na dobrym poziomie.

  •  „Jakość powierzchni wykonanych przy użyciu niektórych narzędzi – na przykład wypełnienie powierzchni nie jest zadowalająca”

powierzchnie

Tak naprawdę 99% dobrze wykonanych modeli korzysta z funkcji , które budują powierzchnię z czterech krawędzi – jest to tak zwany patch layout. Budowanie modeli w tej technice jest o wiele bardziej skomplikowane niż przy korzystaniu z funkcji grupy przytnij/wydłuż powierzchnię. Wiąże się to z tym, że musisz przewidywać, jak podzielić model, aby składał się on głównie w takich czterokrawędziowych łat.Dlatego od przeczytania tego tekstu Twoimi ulubionymi funkcjami powinny się stać Powierzchnia według granicy, oraz powierzchnia wyciągnięta po profilach. Zauważ , że mają one również najwięcej opcji kontroli powierzchni ( ciągłości G1, G2, wpływ styczności etc.)

Mam nadzieję że tekst ten pozwoli spojrzeć na powierzchnie pod trochę innym kątem oraz  wskazówki teoretyczne pozwolą tworzyć lepsze modele powierzchniowe.

Podziel się: