Zakładka transformacyjna
Na górze interfejsu użytkownika programu SOLIDWORKS Composer znajdują się różne karty na tzw. wstążce. Zostały one pogrupowane według swoich funkcji i zapewniają dostęp do wszystkich dostępnych narzędzi. Dodatkowo, wewnątrz kart znajdziemy kolejny podział (wyrównaj, rozstrzel, przenieś, wyrównaj punkty obrotu, kinematyka), który w dalszej części artykułu będziemy nazywać panelami. Zakładka Transformacja zawiera polecenia związane z ogólną zmianą położenia części lub złożeń. Artykuł ten będzie podzielony na dwie części, gdzie w pierwszej omówione zostaną podstawowe i najczęściej używane funkcje (panel przenieś oraz rozstrzel), natomiast druga część pokryje zaawansowane techniki przemieszczania komponentów (wszystkie pozostałe). Zapraszam do zapoznania się z artykułem, a dowiesz się jak działa każde z narzędzi umieszczone w tej karcie.
Przenieś
Translacja
Narzędzie Translacja służy do przesuwania dowolnych elementów wzdłuż ścieżki liniowej lub po płaszczyźnie. Możemy wybrać jeden komponent lub wiele jednocześnie przy pomocy przycisku CTRL. Po wybraniu elementu pojawia się nam manipulator przedstawiony na ilustracji poniżej, który w nomenklaturze oprogramowania Composer nazywany jest gadżetem, ale na potrzeby tego artykułu będziemy korzystać z określenia zamiennego – triada.
Domyślnie program ustawia triadę w środku ramki granicznej wybranego elementu. Jeśli natomiast nasz wybór dotyczy więcej niż jednego komponentu to położenie triady zmieni się. Przesunie się ono w taki w sposób, aby być zawsze pośrodku pomiędzy wybranymi elementami uwzględniając środki ich ramek granicznych. Mamy oczywiście możliwość zmiany położenia trady – w celu zapoznania się z tą funkcją zapraszam do drugiej cześci tego artykułu.
Przesunięcie może odbyć się na trzy sposoby. Po wybraniu elementu:
- Klikamy na daną oś i przytrzymując wciśnięty przycisk myszy, odsuwamy element na pożądaną odległość
- Klikamy raz na daną oś i następnie w oknie Właściwości wpisujemy konkretną wartość o jaką ma się przesunąć element w danym kierunku (możemy wpisać wartość ujemną)
- Klikamy na płaszczyznę pomiędzy wektorami, aby przemieścić element jednocześnie w obu kierunkach, które te wektory wskazują
Tryb wykrywania krzywych
W panelu Przenieś znajdziemy również takie narzędzie jak Wykryj krzywe (Alt). Jest to bardzo pomocne polecenie, które pozwala nam dowolnie wykryć i wskazać inny, niestandadowy kierunek przemieszczania zaznaczonego elementu. Możemy go również włączyć trzymając wcisnięty przycisk ALT. Wykrywanie krzywych działa w taki sposób, że program tworzy nam wektor normalny do ściany pod kursorem, zaznacza krawędzie, ale również znajduje osie, jeśli nakierujemy kursor na krawędzie cylindryczne. Co ciekawe, te elementy, nie muszą wcale należeć do komponentu, który chcemy przemieścić.
Obrót
Narzędzie Obrót służy do obracania dowolnych elementów wokół wskazanej osi lub innej krawędzi. Również tak jak w przypadku Translacji, możemy wybrać więcej niż jeden komponent. W tym przypadku triada wygląda nieco inaczej, ponieważ nie mamy grotów wektorów. W dalszej części artykułu będziemy ją nazywać triadą sferyczną.
Obrót może odbyć się na trzy sposoby. Po wybraniu elementu:
- Klikamy na dany pierścień i przytrzymując wciśnięty przycisk myszy, obracamy element o pożądany kąt
- Klikamy raz na daną pierścień i następnie w oknie Właściwości wpisujemy konkretną wartość o jaką ma się obrócić element (możemy wpisać wartość ujemną)
- Klikamy na kulę w centrum triady, aby obracać dowolnie element względem tego punktu
Przywróć pozycję neutralną
Podczas importowania pliku natywnego SOLIDWORKS do Composer’a, program rejestruje wszystkie wejściowe metadane, w tym lokalizacje komponentów. Te metadane i informacje o lokalizacji można w każdej chwili przywrócić. To oznacza, że jeśli przemieścimy element, ale chcielibyśmy jednak, aby wróciło ono na swoje miejsce, tam gdzie było podczas importu, to narzędzie cofnie je na swoje miejsce. W taki sposób można wykonać instrukcję montażu krok po kroku, jeśli mamy obecnie przygotowany widok rozstrzelony.
Aby ustawić nową pozycję neutralną, kliknij Ustaw jako właściwości neutralne (pasek narzędzi Właściwości) po przemieszczeniu elementu.
Swobodne przeciągnięcie
W tym trybie po wybraniu elementu uzyskujemy połączenie dwóch omówionych wcześniej rodzajów przemieszczeń. Łapiąc za element możemy przemieszczać go w dowolnych kierunkach, natomiast za pomocą triady sferycznej możemy go obracać.
Brak transformacji
Dezaktywuje wszystkie transformacje. Jest to tryb domyślny, dzięki czemu nie przesuniesz aktorów niezamierzenie. Po wybraniu elementu nie pojawi nam się żadna triada, a przemieszczenie nie będzie możliwe.
Rozstrzel
Polecenia z panelu rozstrzelenia przemieszczają wiele komponentów jednocześnie, jednak mają za zadanie rozmieścić je w pewnej odległości od siebie. Podczas rozstrzelenia, aktorzy poruszają się wzdłuż osi transformacji na podstawie środków ich ramek granicznych. Aktor, którego środek ramki granicznej znajduje się najdalej od kierunku ruchu, nie porusza się wcale. Tym samym, aktor, którego środek ramki granicznej znajduje się najdalej w kierunku ruchu, przemieści się najbardziej.
W poniższym przykładzie, zielona oś wskazuje kierunek ruchu (w prawo). Aktorzy poruszają się w kolejności pokazanej, przy czym aktor 4 pozostaje nieruchomy. Co wazne, jeśli odwrócisz kierunek ruchu (w lewo), aktorzy poruszają się w odwrotnej kolejności, a aktor 1 pozostaje nieruchomy. Jeśli natomiast chciałbyś/chciałabyś, aby przemieszczeniu liniowemu uległ również ten skrajny komponent, wybierz dodatkowo jeszcze jedną część, która jest jeszcze dalej – będzie ona pełnić funkcję takiej „kotwicy”.
W zależności od kierunku w jakim chcemy je rozmieścić mamy do dyspozycji trzy rodzaje rozstrzelenia:
Liniowo
Tworzy rozstrzelenie elementów wzdłuż osi. Po wybraniu aktorów pojawi się triada
z trzema grotami na każdej z osi. Zamiast przeciągać elementy myszą, możesz wpisać odległość rozbicia. Kliknij wektor triady, a następnie wprowadź wartość Długość w oknie Właściwości. Wartość zostanie podzielona na ilość przerw między rozbitymi aktorami, na przykład, gdy rozbijesz czterech aktorów i określisz 300 mm, trzy przerwy między aktorami wyniosą po 100 mm.
Sferyczne
Tworzy rozstrzelenie wokół punktu.
Cylindryczne
Tworzy rozstrzelenie wokół osi cylindra.
Liniowo/ sferycznie/ cylindrycznie poszczególne części
Dostępne tylko w trybie animacji. Tworzy liniowe rozbicie, przemieszczając części po jednej na raz. Klucze lokalizacji dla każdej części są równomiernie rozmieszczone w okresie czasu między bieżącym czasem a pierwszym ustawionym kluczem przed tym czasem.