SOLIDWORKS: panel Orientacja
Jak wiadomo, Prawym Przyciskiem Myszy (PPM) możemy obracać modelem. Podczas manipulowania modelem, może się okazać, że trudno go z powrotem ułożyć w żądanym położeniu. W takim wypadku warto zaznajomić się z panelem Orientacja. Najszybciej można go wywołać klawiszem Spacja. Omówimy go nietypowo, bo od dołu.
Dzielenie ekranu
Na samym dole panelu Orientacja znajdziesz przyciski służące do dzielenia pola modelowania. Domyślnie masz włączone pełne okno pola modelowania, ale możesz je podzielić na dwie połowy w pionie lub poziomie oraz podzielić je na 4 części. Dzięki temu możesz pracować z 2 lub 4 niezależnymi lub powiązanymi ze sobą widokami.

Widoki
Trochę powyżej znajdują się przyciski umożliwiające szybkie przełączanie się między głównymi widokami modelu (Przód, Tył, Góra, Dół, Lewo i Prawo). Dodatkowo po najechaniu kursorem na dany typ widoku, wyświetli się jego skrót klawiszowy.
Normalny do
Jest to najbardziej przydatny przycisk przy manipulowaniu szkicownikiem, gdzie często po przypadkowym lub celowym obróceniu płaszczyzny na której szkicujesz, trudno jest do niej powrócić manualnie. Kierunek normalny, to inaczej oś prostopadła do wskazanej ściany lub płaszczyzny (w przypadku ścian nieplanarnych, mówimy o kierunku normalnym do ściany w danym punkcie, ale nie jest to przedmiotem naszych rozważań). Domyślnie program będzie ustawiał kierunek normalny do najbliższej płaszczyzny (w zależności od ułożenia modelu na polu modelowania), jednakże możesz również kliknąć płaską ścianę i wyrównać do niej widok.

Edycja widoków
Na samej górze panelu znajdują się przyciski do edycji widoków. Idąc od lewej znajdziesz:
Poprzedni widok – ustawia model w ostatnim położeniu, przy czym może to być dowolne ułożenie modelu.
Nowy widok – możesz utworzyć nowy widok z bieżącego ustawienia modelu i nadać mu nazwę. Dzięki temu będziesz miał szybki dostęp do wcześniej przygotowanych widoków, na przykład pokazujących jakiś szczegół lub po prostu ustawiających model w zadanej pozycji. Widoki użytkownika będą umieszczone na liście pod panelem standardowych widoków. Żeby utworzyć nowy widok użytkownika, najpierw ustaw model w pozycji, w jakiej chciałbyś go widzieć, a następnie użyj przycisku Nowy widok.

Aktualizuj standardowe widoki – Jeżeli uznasz, że standardowe widoki nie odpowiadają tym, które sobie zamierzyłeś (widok z góry, w rzeczywistości pokazuje przód modelu), lub pracujesz z importowanym modelem, to możesz zaktualizować sobie widoki. Najpierw ustaw model w zadanej pozycji (np. widok z góry), kliknij przycisk Aktualizuj standardowe widoku i wskaż docelowy widok (np. widok z przodu).
Zresetuj standardowe widoki – służy do kasowania zmian wykonanych przy pomocy przycisku Aktualizuj standardowe widoki.
Pamiętaj, że możesz również wskazywać widoki standardowe pośrednie, klikając odpowiedni kafelek na kostce widoków na polu modelowania.
