SWOOD: Jak stworzyć korpus poprawnie wstawiając i pozycjonując Panel w SWOODDesign?
W artykule “Wstawiaj nowy panel we właściwy sposób. Omówienie opcji do pozycjonowania panelu” opisane zostały przydatne skróty klawiszowe i podstawowe informacje dotyczące Panelu SWOODDesign. Co jednak, jeśli dopiero zaczynamy pracę w środowisku SWOOD i chcemy poznać podstawy pozycjonowania panelu? W tym artykule opisane zostaną wszelkie sposoby wstawiania i pozycjonowania Panelu SWOOD
Po wejściu w operację Utwórz nowy panel (Jak? Zobacz wspomniany artykuł) rozpocząć możemy wprowadzanie wirtualnych komponentów. Posłużą nam one do zdefiniowania rozmiarów i wiązań pozycjonujących panele, które po zatwierdzeniu operacji zostaną utworzone jako części SLDPRT. Części te, jeśli tak zdecydujemy, otrzymają unikatowe nazwy.
Okno operacji wyposażone jest w dwie opcje wprowadzenia panelu:
- Nowy panel – umieszczany poza objętością korpusu
- Nowy panel pozycjonowany – umieszczany w wybranym miejscu w obszarze korpusu. Do wyboru mamy 6 pozycji podstawowych (Przód, Tył, Lewy i Prawy bok, Góra i Dół) oraz półkę i przegrodę umieszczaną na poziomie symetrii wysokości i szerokości korpusu. Łącznie 8 pozycji do wyboru reprezentowanych na schemacie korpusu komody. Warto tu zwrócić uwagę na to, że podgląd jest przykładem, natomiast każdy panel jest wstawiany w maksymalnej objętości na swojej pozycji (np. gdy wybierzemy cokół wstawimy po prostu front o wysokości między górą i dołem oraz szerokości między prawym i lewym bokiem).
Gdy wstawimy panel możemy rozpocząć jego pozycjonowanie i definicję wymiarów. Panel po pojawieniu się w obszarze graficznym posiada dwa rodzaje strzałek. Należy je rozróżnić, ponieważ w pierwszych krokach z programem często zdarza się błąd polegający na mylnym ich używaniu. Zasadniczą kwestią jest to, że strzałki długie i towarzyszące im szare ćwiartki koła służą do manipulacji pozycją modelu, a strzałki krótkie pozwalają nam na stworzenie wiązań i definicji wymiarowych. Wystarczy złapać za wybraną strzałkę i przeciągnąć kursor na:
- Płaszczyznę (widoczną lub na miejsce ukrytej) a gdy się podświetli puścić
- Ścianę innego komponentu wirtualnego lub części z nadanym materiałem SWOOD’owym. Istnieje możliwość wybrania niewidocznej ściany obiektu – wystarczy najechać na krawędź panelu, a podświetli się niewidoczna ściana
- Pomarańczową kropkę która reprezentuje wszystkie możliwe, a więc równoległe do definiowanej ściany odniesienia. Gdy upuścimy kursor na kropce pojawi się okno wyboru odniesienia. Zdarzyć się może, że w jednym miejscu dostępnych będzie kilka płaszczyzn lub ścian. Wówczas, po wybraniu odniesienia stworzymy wiązanie i definicję wymiarową

Gdy stworzymy powiązanie strzałka zamieni się w czerwoną kropkę. Wówczas wiemy, że dana ściana panelu została zdefiniowana wiązaniem wspólnym. Jeśli chcielibyśmy zmienić definicję należy kliknąć w kropkę, wybrać jedną z trzech opcji:
- Wiązanie wspólne
- Wiązanie odległości – tu należy zdefiniować wartość odsunięcia
- Usunięcie wiązane
Po powiązaniu wszystkich 4 ścian bocznych (krawędzi) panelu pozostaje nam określić pozycję tworząc wiązanie z jednej ze ścian (górnej lub dolnej) z wybranym odniesieniem. W tmy momencie intuicyjnie często użytkownicy sięgają po długą strzałkę na środku panelu, ale ona nie da nam możliwości powiązania. Aby stworzyć poprawne wiązanie należy kliknąć w wybraną ścianę i analogicznie przeciągnąć kursor w miejsce odniesienia. Tym sposobem pojawi się piąta czerwona kropka na modelu. Na poniższym filmie przedstawiono wszystkie opisane dotychczas funkcje.
Obok opcji wstawiania paneli dostępny jest przycisk do usunięcia bieżącego panelu, a następnie koło zębate otwierające okno Options, w którym znajdziemy przydatne skróty klawiszowe, o których więcej dowiesz się z poniższego artykułu.

Warto zapoznać się z ich funkcjonalnością, ponieważ znacznie przyspieszają one proces pozycjonowania paneli. Pełna definicja paneli jest bardzo istotna przed ostatecznym zatwierdzeniem, dlatego jest kilka elementów o niej nas informujących:
- Czerwone kropki zamiast strzałek
- Ciemnoszary kolor ścian panelu (zamiast jasnoszarego)
- Granatowa ikona panelu w drzewie paneli (zamiast jasnoszarej)
Pozostając w oznaczeniach i kolorystyce należy zwrócić uwagę na:
- Jasnoróżowy kolor symbolizujący przednią ścianę panelu
- Fioletowy kolor symbolizujący górną ścianę panelu

Na powyższym schemacie zaznaczona została pozycja „Numerator”. Jak wspomniałem na początku, w operacji Utwórz nowy panel posługujemy się komponentami wirtualnymi. Znaczy to, że pliki części zostaną utworzone dopiero po zatwierdzeniu operacji. Właściwie korzystając z opcji Komponent wirtualny oraz Użyj numeru seryjnego EPDM mamy następujące możliwości:
- Komponent wirtualny:
- Wł. – Po zatwierdzeniu pliki części paneli tworzone są jako komponenty wirtualne. Należy zapisać je zewnętrznie lub w kontekście złożenia
- Wył. – Po zatwierdzeniu tworzy pliki części na dysku w domyślnej lokalizacji (folder o nazwie złożenia w tej samej lokalizacji)
- Użyj numeru seryjnego EPDM
- Wł. – pliki części paneli otrzymują unikatową nazwę tworzoną przez numerator
- Wył. – pliki części tworzone są z nazwą składającą się z dwóch członów wg schematu: nazwa złożenia_pozycja panelu (np. Zlozenie_WG (Wieniec górny) itd.)
Na poniższej animacji przedstawiono powyższe warianty.