Jak pewnie się już zdążyliście się przyzwyczaić, co jakiś czas wracam z artykułem szkoleniowym w którym możecie razem ze mną zrobić model od zera. Tym razem zajmiemy się modelowaniem bryły obrotowej jaką jest samochodowa felga. Także w tym artykule przećwiczymy sobie operację przez obrót oraz szyk kołowy.
Obręcz
Zaczniemy standardowo od wstawienia szkicu na Płaszczyznę prawą. Jest to szkic połowy zarysu zewnętrznego obręczy felgi. Dla lepszej przejrzystości szkicu zostały ukryte relacje. Wymiary w kwadratowym nawiasie są podane w calach. Skrajne elementy felgi są symetryczne względem osi pionowej.
W tym samym szkicu jest zrobione odsunięcie w dół na odległość 7 mm. Ponieważ takie odsunięcie spowodowałoby pochylenie profilu po bokach, w takim układzie linie pionowe są rysowane w kolejnym kroku i odpowiednio przycięte.
Oczywiście po wyjściu ze szkicu należy użyć operacji Dodanie/baza przez obrót i zrobić pełny obrót dla utworzenia bryły obręczy. Następnie dodaję zaokrąglenie o promieniu R2 mm i zaznaczam wszystkie wewnętrzne i zewnętrzne ściany, oprócz skrajnych ścian pionowych i łuków.
Kolejne zaokrąglenie o promieniu R 1mm umieszczę na pionowych skrajnych ścianach.
Ponownie wstawiam szkic na płaszczyznę przednią i rysuję na nim prostokąt oraz poziomą oś (dla obrotu). Prostokąt jest odsunięty od początku układu współrzędnych na 40 mm, jest to tak zwane ET felgi, czyli odsadzenie płaszczyzny montażowej od płaszczyzny środkowej. Naturalnie z tego prostokąta wyjdzie krążek lewitujący w środku felgi.
Rotor
Obręcz jest w zasadzie skończona, możemy przejść do bardziej skomplikowanej i kluczowej rzeczy, jaką jest modelowanie rotoru felgi, elementu, który decyduje o atrakcyjności felgi. W tym wypadku pierwszym etapem będzie zrobienie dekla, w którym następnie będę wycinał otwory modelujące ramiona felgi. Wstawiam kolejny szkic na płaszczyznę prawą, na szkicu przy pomocy operacji Krzywa przecięcia zaznaczam wewnętrzny profil obręczy oraz krążka leżącego na jej środku. Dorysowuję łamane linie, które będą wyznaczały grubość ramion. Linie te są (wewnętrzna i zewnętrzna) są do siebie równoległe. Górna linia wewnętrzna jest połączona z przedłużeniem krawędzi wewnętrznej obręczy. Po wyjściu ze szkicu robię pełny obrót tego szkicu, ale scalam go tylko z wewnętrznym krążkiem. Obręcz felgi nadal stanowi oddzielną bryłę, ułatwi to dalsze działanie z modelem felgi.
Zaokrąglenia. Tutaj czasami dostaję pytanie czy lepiej jest je robić w szkicu czy na modelu 3D. I zawsze odpowiadam, że to zależy od 2 czynników: użytkownika i modelu. Ale w moim odczuciu chyba lepiej jest je robić na modelu 3D, ze względu na większe możliwości edycji. Oczywiście to moje subiektywne preferencje. Także poniżej zamieszczam 4 operacje zaokrąglenia, które zrobiłem na modelu.
Kolejny etap to wycięcie otworu modelującego ramię felgi. Najpierw wstawiam płaszczyznę (Płaszczyzna1) odsuniętą o 110 mm od płaszczyzny prawej w kierunku rotoru felgi. Na tej płaszczyźnie wstawiam szkic z trójkątem, którego podstawa jest łukiem zaczepionym w początku układu współrzędnych. Na płaszczyźnie prawej wstawiam kolejny szkic, który będzie odsunięciem tego pierwotnego na 7 mm do środka.
Skoro mam dwa szkice, to mogę wykonać Wycięcie przez wyciągnięcie po profilach, oczywiście należy zaznaczyć, że wycięcie jest tylko w bryle rotoru! Następnie wykonuję szyk kołowy, gdzie umieszczam 5 wycięć w równych odstępach. Dodaję zaokrąglenia w narożnikach łukowej podstawy o promieniu R2 mm, a w górnej części trójkąta o promieniu R10 mm.