Wraz z wprowadzeniem wersji SOLIDWORKS Composer 2022 uzyskano możliwość importu kalkomanii zastosowanych na modelu w SOLIDWORKS. Wygląda to następująco:
- W programie Composer wybierz Plik -> Otwórz
- Następnie zlokalizuj natywny plik SOLIDWORKS, część lub złożenie i zaznacz go LPM
- W panelu poniżej należy przejść do zakładki SOLIDWORKS
- Zaznacz pole „Importuj kalkomanie SOLIDWORKS” i Otwórz.
UWAGA:
Aby domyślnie włączyć import kalkomanii, zmień następujące właściwości dokumentu w istniejących plikach.
Plik -> Właściwości -> Właściwości dokumentu -> wybierz IOSWImportDecals.
Aby włączyć import kalkomanii dla wszystkich nowych plików Composer, dokonaj tej samej zmiany dla domyślnych właściwościach dokumentu.
Wspierane formaty obrazów do kalkomanii
SOLIDWORKS Composer wspiera import kalkomanii o następujących rozszerzeniach:
- Bitmap (.bmp)
- Jpeg (.jpg, .jpeg, .jpe)
- Targa (.tga)
- Rgb (.rgb)
Composer nie obsługuje obrazów, które wspierają kanał alpha czyli transparentność. Takimi plikami mogą być np. PNG (.png), TIFF (.tiff, .tif) lub WebP (.webp). Rozwiązaniem w takim wypadku jest konwersja pliku w formacie PNG do innego obsługiwanego formatu za pomocą dowolnego narzędzia do edycji zdjęć. W zależności od wybranego formatu pliku
i narzędzia edycji, przezroczystość (lub inne ustawienia) może zostać utracona. W poniższym przykładzie konwersji pliku z PNG na JPG można użyć Microsoft Paint. W tym przypadku pozbędziemy się transparentności (domyślnie zostanie zamienione na białe tło) i poniżej przedstawię sposób, w jaki można zastosować plik obrazu maski, który pozwoli uzyskać efekt, zbliżony do przezroczystego tła.
Jak ulepszyć kalkomanie za pomocą pliku maski obrazu?
Naszą główną intencją jest konwersja pliku obrazu w formacie .png na .jpg oraz utworzenie oddzielnego pliku maski obrazowej jako plik obrazu o rozszerzeniu .bmp. Po zastosowaniu jego kalkomania będzie wyraźniej oddzielona od tła, którego chcemy się pozbyć.
Kroki:
- Otwórz obraz .png w narzędziu do edycji obrazów np. Microsoft Paint.
- Jeśli chcesz zmienić jego rozmiar, należy to zrobić teraz jednorazowo, ponieważ później ciężko będzie identycznie obciąć obraz i plik maski nie będzie idealnie pokrywał się
z docelowym obrazem. - Wybierz Plik -> Zapisz jako -> Obraz JPEG. Nadaj nazwę, wskaż lokalizację i zapisz.
- Kolejny raz wybierz Plik -> Zapisz jako -> Obraz BMP. Pod nazwą dokumenty wybierz listy rozwijanej opcję Mapa bitowa monochromatyczna. Nadaj nazwę, wskaż lokalizację i zapisz.
- Przejdź do SOLIDWORKS, otwórz model (część lub złożenie), na którym chcesz dodać kalkomanię. Z lewej strony interfejsu oprogramowania przejdź do Menedżera wyświetlania DisplayManager, a następnie poniżej wybierz Kalkomanie.
- Kliknij w puste pole poniżej PPM i wybierz Dodaj kalkomanię. Wskaż ścieżkę docelowego obrazu .jpg za pomocą przycisku Przeglądaj.
- Dostosuj położenie obrazu w zakładce Mapowanie oraz jego wygląd w zakładce Iluminacja wedle własnych preferencji.
- W polu Maska obrazowa wybierz opcję Plik maski obrazowej.
- W podobny sposób wskaż plik maski obrazowej w formacie .bmp. Jeśli koniecznie wybierz „Odwróć maskę”.
- Zatwierdź. Gotowe!
W taki sposób oryginalna kalkomania została zastąpiona nowym obrazem w formacie JPG. Zastosowanie maski dopasowującej kolory, pozwoliło poradzić sobie z kalkomanią, która w formacie PNG nie może być zastosowana podczas importu do oprogramowania Composer.
Wady importu kalkomanii
Importowanie kalkomanii z SOLIDWORKS do Composer jest stosunkowo łatwe, ale funkcjonalność jest niestety ograniczona. Kalkomanie importowane nie istnieją jako żadni aktorzy ani w drzewie złożenia, ani w drzewie współpracy, więc nie mają też żadnych właściwości. Nie można ich przesuwać, ukryć, uczynić przezroczystymi, zmienić ich kolorów itp. Wszelkie modyfikacje należy przeprowadzić w SOLIDWORKS, a następnie zaktualizować plik lub dodać kalkomanię bezpośrednio w programie Composer.