Kup SOLIDWORKS w sklepie internetowym DPS Software. Kup teraz.

TWOJE ŹRÓDŁO INFORMACJI

#CAD | #CAM | #CAE | #PLM

Liczba dni do wygaśnięcia licencji SOLIDWORKS – komunikat

Zapewne znalazłeś ten artykuł, ponieważ spotkałeś się z powyższym komunikatem podczas uruchamiania SOLIDWORKS. Zastanawiasz się – „Dlaczego? Przecież mam subskrypcję”. Przyczyn może być wiele, poniżej opisano klika z nich. Mam nadzieję, że znajdziesz tutaj rozwiązanie dla siebie.

Począwszy od wersji SOLIDWORKS 2022 wymagana jest coroczna reaktywacja

Począwszy od wersji SOLIDWORKS 2022 i nowszych, jeśli zakupiono licencję wieczystą SOLIDWORKS, należy ją również reaktywować raz w roku. Licencja wieczysta nigdy nie wygasa, ale musi być reaktywowana co roku w ciągu 30 dni od rocznicy poprzedniej daty aktywacji. SOLIDWORKS powinien monitować o ponowną aktywację licencji wieczystej przed wymaganą datą ponownej aktywacji, informując, że licencje SOLIDWORKS wygasną za XX dni.

Aby reaktywować licencje na czas, administratorzy muszą znać datę wygaśnięcia, którą można sprawdzić na podsumowaniu podczas aktywacji produktów.

Dotyczy to zarówno korzystania z licencji stanowiskowej (standalone), jak i sieciowej (network).
W przypadku licencji sieciowych, nawet jeśli instalacje klienckie pochodzą z wcześniejszej wersji SOLIDWORKS, serwery z Menedżerem licencji SolidNetWork License Manager Server 2022 i nowszymi będą wymagały ponownej aktywacji (reaktywacji) raz w roku.

Podczas uruchamiania się, SOLIDWORKS poszukuje licencji, w oparciu której, może poprawnie funkcjonować i dostarczyć odpowiednie dodatki. Hierarchia tego, co sprawdza w pierwszej kolejności wygląda następująco:

  1. Pliki licencji (*.lic)
  2. Aktywacja stanowiskowa lub online (online do 02.2022, po tym czasie wyłączone z użytku)
  3. Licencje wypożyczone
  4. Zaufana przestrzeń (Trusted storage)
  5. SNL Licencje sieciowe

Licencje czasowe

Inną przyczyną pojawiania się tego komunikatu może być licencja tymczasowa, która była aktywowana na komputerze oraz której ważność dobiega końca. Pomimo teoretycznego połączenia komputera z serwerem, na którym są dystrybuowane aktualne licencje, program SOLIDWORKS na komputerze klienckim wciąż będzie poszukiwać licencji tymczasowych przed uruchomieniem programu. Upewnij się, że nie ma ich w systemie. Korzystając z Eksploratora Windows, przejdź do następującej domyślnej lokalizacji: C:\ProgramData\SOLIDWORKS. Usuń lub przenieś wszystkie pliki o rozszerzeniu *.lic, które się tutaj znajdują.

Wskazówka:

Folder „ProgramData” to domyślnie ukryty folder systemowy. W Eksploratorze Windows przejdź do zakładki „Widok” oraz zaznacz okno „Ukryte elementy” lub bezpośrednio w wyszukiwarce wpisz „%programdata%” – wtedy od razu przekieruje Cię wprost do tego folderu bez konieczności pokazywania ukrytych elementów.

„Zapomniane” licencje stanowiskowe

Jednym z kolejnych powodów pojawienia się komunikatu „Liczba dni do wygaśnięcia licencji SOLIDWORKS” jest to, że na komputerze została kiedyś aktywowana licencja stanowiskowa, natomiast później, jednak nie dłużej niż rok, nastąpiło w międzyczasie przejście na licencjonowanie sieciowe. W takiej sytuacji użytkownik miał do dyspozycji dwie licencje – stanowiskową i sieciową (jeśli dostępna). Po upływie roku program zażądał reaktywacji licencji stanowiskowej zgodnie z opisem w punkcie pierwszym tego artykułu. Co ciekawe, po upływie czasu wymaganego na reaktywację program nie mając żadnej dostępnej licencji (stanowiskowej) kontynuował poszukiwanie dostępnej licencji i wtedy pobiera licencję z serwera, co skutkuje dalszym funkcjonowaniem programu.

Prostym rozwiązaniem w tej sytuacji jest wytransferowanie/dezaktywacja licencji. W oprogramowaniu SOLIDWORKS rozwiń listę rozwijaną Pomoc, a następnie Licencje i wybranie opcji Dezaktywuj.