Modelowanie hybrydowe łączy ze sobą dwie różne techniki modelowania: bryłowe (kiedy mamy do czynienia z obiektami posiadającymi objętość) oraz powierzchniowe (obiekty o nieskończenie małej grubości). Bardzo często stosowanie modelowania hybrydowego jest najbardziej efektywnym sposobem na wykonanie danego obiektu – korzystanie tylko z brył może być niewygodne, a same powierzchnie zabierają za dużo czasu na wykonanie modelu. Modelowanie hybrydowe można więc podzielić na kilka kategorii:
- powierzchni używanej do modyfikacji bryły;
- powierzchnie jako geometrie konstrukcyjne;
- tworzenie brył bezpośrednio z powierzchni;
- swoboda przejścia między jednym typem modelowania a drugim (np. po usunięciu jednej ściany bryły mamy już same powierzchnie, a pogrubienie ściany tworzy bryłę).
Po wstępie czas na przykład. Nie poruszę tutaj wszystkich kategorii – skupie się na modyfikacji bryły z użyciem powierzchni.
1) W pierwszej kolejności wykonuję zwykły prostopadłościan, który krok po kroku będę obrabiał z użyciem klasycznych operacji bryłowych oraz powierzchniowych:
2) Następnie wycinam otwór przelotowy o kształcie kwadratu:
3) Używam szyku liniowego w dwóch kierunkach w celu wypełnienia powierzchni. Alternatywnie można tutaj zastosować „szyk wypełnienia” i dobrać kształt oraz rozejście się elementów wycinanych. Stosując szyk wypełnienia nie potrzeba wcześniejszego wyciągnięcia wycięcia:
4) W kolejnym kroku wykonuję wyciągnięcie wycięcia z użyciem szkicu na płaszczyźnie górnej obiektu bryłowego odsuwając krawędź zewnętrzną do środka. Będzie to wycięcie, które użyje do wstawienia szklanego blatu:
5) Następnie wykonuję szkic na płaszczyźnie przedniej lub prawej i szkicuję „splajn”. Jest to kształt jaki przyjmie generowana w kolejnym kroku powierzchnia:
6) Generujemy powierzchnię z użyciem operacji „Powierzchnia przez obrót”:
7) Wygenerowana powierzchnia posłuży nam teraz do usunięcia pewnej objętości bryły. Z użyciem funkcji „Cięcie powierzchnią” usuwamy objętość, która znajduje się nad tą powierzchnią otrzymując następujący efekt:
8) Powtarzamy operację generowania powierzchni, która zostanie wykorzystana do cięcia i lokujemy ją na zewnątrz od stolika. Powierzchnia z kroku „6)” została ukryta dla przejrzystości:
9) W kolejnym kroku usuwam niepotrzebne pozostałe fragmenty stolika i dodaję zaokrąglenia w miejscach cięcia powierzchnią:
10) Z użyciem „Usuń/zachowaj obiekt” usuwam dwie powierzchnie, które wykorzystałem do cięcia:
11) Bryła jest gotowa:
12) W ostatnim kroku dodałem szybę do mojego modelu oraz wygląd drewna (orzech) i oto efekt: