Kup SOLIDWORKS w sklepie internetowym DPS Software. Kup teraz.

TWOJE ŹRÓDŁO INFORMACJI

#CAD | #CAM | #CAE | #PLM

Poznaj moc modelowania wielobryłowego i szyków w SOLIDWORKS – część 3

Poznaj moc modelowania wielobryłowego i szyków w SOLIDWORKS – część 3

Przez ostatnie 2 części artykułu, w którym budujemy miecz świetlny Obi-Wan’a Kenobi’ego, zrobiliśmy już sporo elementów, ale ciągle kilka brył przed nami. Na dobrą sprawę zostały 3 główne elementy i 3 mniejsze części. W tym artykule zrobimy zawleczkę, włącznik miecza oraz górną część rękojeści.

Zawleczka

Zaczynamy od wstawienia płaszczyzny pomiędzy 2 ściany Nakrętki dociskowej. Na obrazku widać zaznaczone 2 małe ściany, które zostały po operacji fazy, dzięki temu płaszczyzna będzie umieszczona w połowie długości ściany. Od razu umieszczamy szkic na tej płaszczyźnie.

Na szkicu rysujemy profil zawleczki. Punkt środkowy linii konstrukcyjnej jest w relacji poziomej ze środkowym punktem wypustki nakrętki (może to być też początek układu współrzędnych). Po wyjściu ze szkicu robimy wyciągnięcie po ścieżce z profilem kołowym o średnicy Ø2 mm. Oczywiście trzeba pamiętać o odznaczeniu opcji „Scalaj wyniki”.

Oczywiście w tym momencie zawleczka przenika przez nakrętkę, także wypadałoby jeszcze zrobić w niej otwory. Możemy albo na płaszczyźnie przekonwertować krawędź zawleczki i wyciąć otwór albo wykorzystać bryłę zawleczki do usunięcia materiału z nakrętki. Wykorzystamy tą drugą metodę. Na początek trzeba skopiować bryłę zawleczki. Żeby to zrobić, przechodzimy do zakładki Edycja bezpośrednia i wybieramy operację Przenieś/Kopiuj obiekty, wybieramy bryłę zawleczki i zaznaczamy opcję Kopiuj. Wyskoczy okienko z ostrzeżeniem, że nasz obiekt nie zostanie przesunięty, zgadzamy się na to.

Kopia zawleczki posłuży nam do wycięcia otworów. Nie możemy zrobić (a raczej nie chcemy) otworów przy pomocy oryginalnej bryły, ponieważ po tej operacji zostanie ona skasowana. W zakładce Edycja bezpośrednia wywołujemy operację Połącz i wybieramy opcję Odejmij. Głównym obiektem będzie nakrętka, a obiektem do odjęcia zawleczka. Jeżeli po tej operacji ukryjemy zawleczkę, to będzie widać otwory zrobione w nakrętce.

Aktywator panelowy

Na środku miecza mamy umieszczony włącznik. Wstawiamy szkic na ścianie dna zaczepu i rysujemy prostokąt odsunięty od pionowych krawędzi o 0.5 mm, a poziome linie mają być współliniowe do krawędzi zaokrąglenia należącego do tej samej ściany, na którym leży szkic (czyli jest odsunięte o 0.5 mm od ściany pionowej).

Po wyjściu ze szkicu wyciągamy go do następnej ściany (może być konieczne wybranie warunku końcowego „Do powierzchni” i wybranie odpowiedniej ściany) i pamiętamy o odznaczeniu opcji „Scalaj wyniki”. Wstawiamy nowy szkic na płaszczyźnie przedniej i rysujemy profil przycisku. Dla ułatwienia rysowania zrobiliśmy krzywą z przecięcia ściany i płaszczyzny szkicu (jako krzywą konstrukcyjną).

Po wyjściu ze szkicu robimy operację Dodania/bazy przez obrót wokół osi pionowej szkicu. Następnie robimy szyk liniowy wzdłuż dłuższego boku prostokąta podstawy. Chcemy mieć takie same odsunięcia od krawędzi po obu stronach, to wykorzystamy metodę „Do odniesienia”. Zaznaczamy krawędź po drugiej stronie podstawy i wpisujemy odsunięcie od centroidu o 5.5 mm (2 mm od krawędzi plus 3.5 mm promienia kopuły), oraz 6 powtórzeń operacji obrót. Ponieważ kopuły nachodzą na siebie, to dodatkowo musimy zaznaczyć opcję „Szyk geometrii”. Po zatwierdzeniu zmieniamy kolor bryły na biały i ustawiamy przezroczystość na około 40%.

Górna część rękojeści

Standardowo zaczynamy od wstawienia szkicu na płaszczyźnie przedniej. Zauważ, że lewa linia szkicu jest współliniowa ze ścianą pogłębienia, a dolna linia z krawędzią wałka. Górna linia jest odsunięta od górnej krawędzi pogłębienia w głównej części miecza. Chyba nie muszę przypominać, że przy operacji Bazy przez obrót musimy odznaczyć opcję „Scalaj wyniki”, żeby utworzyć osobną bryłę.

Żeby nie zapomnieć, to wycinamy rowki pod wielowypust, dokładnie tak samo jak w dolnej części rękojeści miecza. Czyli wstawiamy szkic na czołowej ścianie rękojeści i robimy odsunięcie szkicu od wypustu (o 0.1 mm po bokach i 0.15 mm od górnej krawędzi), robimy wyciągnięcie wycięcia przez wszystko, ale zaznaczamy bryłę górnej części rękojeści, jako element, w którym uzyskamy wycięcie, a następnie powielamy go szykiem (8 sztuk w równych odstępach).

Przechodzimy do zrobienia wycięć na rękojeści. Ponownie wstawiamy szkic na płaszczyźnie przedniej. Rysujemy trójkąt do wycięcia przez obrót.

Po wycięciu robimy zaokrąglenie z promieniem R1 mm. Nie zaznaczamy krawędzi (bo jedna krawędź leży na ścianie, która nie będzie brała udziału w szyku), tylko wskazujemy ściany trójkąta zrobionego w poprzednim kroku. Wstawiamy szyk liniowy operacji wycięcia przez obrót i zaokrąglenia. Wybieramy opcję do odniesienia, którym będzie ściana (zaznaczona na zielono na rysunku). Wybranym odniesieniem będzie krawędź zaokrąglenia (ta bliżej zielonej ściany). Wpisujemy 9 sztuk, w zakresie operacji wskazujemy bryłę rękojeści oraz odznaczamy opcję „Szyk geometrii” (program będzie pamiętać nasz wybór z poprzedniego szyku).

Na płaszczyźnie przedniej wstawiamy szkic, który pomoże nam wstawić nową płaszczyznę w ściśle określonym miejscu. Na szkicu rysujemy pionową linię wychodzącą z punktu środkowego w środkowym rowku. Wychodzimy ze szkicu, włączamy operację Geometria odniesienia, a następnie wskazujemy płaszczyznę prawą i punkt leżący na końcu narysowanej linii. Ukrywamy wcześniej zrobiony szkic.

Na nowo wstawionej płaszczyźnie wstawiamy kolejny szkic z trójkątem do wycięcia. Zauważ, że ramiona trójkąta są symetryczne względem linii środkowej. Szkic ten wyciągamy jako bazę, symetrycznie od płaszczyzny na odległość 75 mm, jako osobną bryłę (odznaczona opcja „Scalaj wyniki”).

Dla łatwiejszego działania, ukrywamy bryłę górnej części rękojeści. Na końcu nowo utworzonej bryły (ściana równoległa do płaszczyzny na której był wstawiony ostatni szkic) wstawiamy szkic, konwertujemy krawędzi ściany i przycinamy połowę profilu przy pomocy linii środkowej. Po wyjściu ze szkicu wykonujemy operację przez obrót z opcją dodania tylko do bryły na której leży szkic. Wynik odbijamy lustrem na drugą stronę tej bryły.

Powielamy tą bryłę przy pomocy szyku kołowego robiąc 8 sztuk w równej odległości od siebie. Następnie przy pomocy operacji Połącz robimy odjęcie 8 brył od bryły górnej części rękojeści. Na koniec dodajemy zaokrąglenie o promieniu R0.5 mm na zaznaczonych ścianach. Warto ustawić taki sam kolor, jak dla dolnej części rękojeści.