Jest to ostatni artykuł z serii poświęconej modelowaniu wielobryłowym i szykom na podstawie budowy miecza świetlnego. W tym artykule zajmiemy się modelowaniem emitera, gniazda kryształu kyber oraz uproszczoną wiązkę plazmy, która posłuży tylko do zrobienia renderingu.
Gniazdo kryształu kyber
Kolejna część obrotowa, więc i algorytm postępowania pozostaje bez zmian. Czyli wstawiamy szkic na płaszczyznę przednią, a następnie robimy obrót wokół osi poziomej. Ponieważ ma to być osobna bryła, to oczywiście pamiętamy o odznaczeniu opcji „Scala wyniki”.

Dokładnie w ten sam sposób dodamy pierścień na środku wałka. Przy dodawaniu materiału przez obrót zaznaczamy opcję „Scalaj wyniki”, ale wskazujemy do której bryły chcemy go dodać.

Na obu krawędziach dodanego stopnia wałka wstawiamy fazę 0.5 mm x 45°. Ponownie wstawiamy szkic na płaszczyźnie przedniej. Tym razem będzie to żebro gniazda kryształu. Rysujemy prostokąt o szerokości równej płaskiej części stopnia i wysokości 3 mm. Po wyjściu ze szkicu wykonujemy operację Dodania przez obrót symetrycznie od płaszczyzny szkicu na kąt 5°, z dodaniem do wcześniejszej bryły.

W kolejnym roku wykonujemy szyk kołowy ostatniej operacji powtarzając ją 16 razy z równymi odstępami.

I kolejny szkic na płaszczyźnie przedniej. Tym razem będzie to kołnierz gniazda. Na obu górnych ścianach utworzonej bryły wstawiamy zaokrąglenie o promieniu R0.5 mm (program wstawi zaokrąglenie na 3 krawędziach).

Dodatkowo zrobimy zaokrąglenia na wcześniej utworzonych żeberkach. Ponieważ jest pokaźna ilość krawędzi do zaznaczenia, dobrym pomysłem jest skorzystanie z paska narzędzi wyboru. Upewnij się, że opcja ta jest włączona w operacji Zaokrąglenie, zaraz pod oknem wyboru krawędzi/ścian. W tym wypadku wybierzemy opcję „Połączone, 223 krawędzie”.

Kolejny szkic na płaszczyźnie przedniej. Teraz zajmiemy się wycięciami na wałku. Jeżeli zastanawiasz się czemu nie zrobiliśmy tego na pierwszym szkicu, to chodzi o zachowanie proporcji i uproszczenie szkiców dla ułatwienia pracy. Jeżeli chcesz, to możesz to narysować na 1 szkicu, nic nie stoi na przeszkodzie. Zwróć uwagę, że prostokąty po obu stronach kołnierza są takie same i oba są współliniowe do zewnętrznych pionowych krawędzi kołnierza.

Ostatni z małych szczegółów, to dodanie podwójnego pierścienia przy pomocy dodania przez obrót, a następnie zaokrąglenie krawędzi promieniem R0.2 mm. Na poniższym obrazku widać wymiaru obu operacji.

Zostało nam dodanie gwintu z obu stron. Zaczniemy od łatwiejszego, czyli gwintu zewnętrznego na prawym końcu. Uruchamiamy operację Gwint i wybieramy opcję gwintu dodawanego do wałka. Wszystkie ustawienia znajdziesz na poniższym obrazku.

Gwint z drugiej strony jest trudniejszy do wykonania, ponieważ musimy go dopasować do gwintu zrobionego na głównym rdzeniu miecza. Już to robiliśmy w przypadku nakrętki dociskowej dolnej części rękojeści. Warto zmienić kąt początkowy wejścia gwintu, żeby dopasować oba gwinty do siebie (w moim przypadku to 100°). Dobrze jest jeszcze zrobić uproszczone zakończenie gwintu przy pomocy operacji Przez obrót dodanie/usunięcie. Zmieniamy kolor bryły na złoty.
Emiter ostrza
Pewnie już zdążyłeś się przyzwyczaić, że prawie wszystkie części zamodelowaliśmy zaczynając od wstawienia szkicu na płaszczyźnie przedniej? Tym razem nie będzie wyjątku. Poniżej znajdziesz szkic, który musimy narysować. Naturalnie ponownie pamiętamy o odznaczeniu opcji „Scalaj wyniki”.

Po zrobieniu bryły przez jej obrót wokół osi, dodajemy fazowanie 2 mm na trzech wskazanych krawędziach. Wszystkie pozostałe krawędzie zaokrąglamy promieniem R0.5 mm.

Przy pomocy Kreatora otworów dodajemy otwór na ścianie czołowej. Dobrze jest sobie narysować okrąg konstrukcyjny o średnicy Ø28 mm i wstawić na nim punkt dla otworu. W kolejnym kroku wykonujemy szyk kołowy, żeby zrobić 12 otworów na ścianie.

Następnie wycinamy gwint dopasowany do tego umieszczonego na gnieździe kryształu. Zasada jest dokładnie taka sama jak poprzednio. Po nacięciu gwintu robimy uproszczone zakończenie przy pomocy operacji Wycięcie przez obrót. Jeżeli masz problem z zaznaczeniem odpowiedniej krawędzi dla gwintu, to dobrze jest ukryć bryłę gniazda kryształu, zrobić wstępny gwint i zatwierdzić operację, a następnie ponownie pokazać ukrytą bryłę i ponownie wejść w edycję operacji gwintu.

Na czołowej ścianie emitera wstawiamy szkic z okręgiem o średnicy Ø20 mm, a następnie wykonujemy operację Wyciągnięcie wycięcia na głębokość 20 mm.

Na końcu tego wycięcia wstawiamy szkic z okręgiem o średnicy Ø8 mm. Wykonujemy operację Wyciągnięcie wycięcia przez wszystko i zaznaczamy bryły w których chcemy usunąć materiał.
Wiązka ostrza
Tak jak pisałem wcześniej, wiązka ostrza będzie nam służyła tylko do renderingu i będzie maksymalnie uproszczonym kształtem. Dlatego zrobimy szkic z 2 stopniowym wałem (zaczyna się on w początku układu współrzędnych, czyli w okolicach centralnej części miecza, a wymiar 900 mm jest mierzony od końca emitera), a następnie obrót wokół osi centralnej i zmiana koloru. Dla lepszej organizacji, dobrym pomysłem jest nadanie nazw poszczególnym bryłom.
Niech moc SOLIDWORKS będzie z Wami.