Kup SOLIDWORKS w sklepie internetowym DPS Software. Kup teraz.

TWOJE ŹRÓDŁO INFORMACJI

#CAD | #CAM | #CAE | #PLM

SOLIDWORKS: Dodanie szkicu do biblioteki

Dodanie szkicu do biblioteki

Bardzo często okazuje się, że w naszej pracy robimy rzeczy powtarzalne: sprawdzamy pocztę, pijemy kawę czy wstawiamy taki sam szkic do kilku modeli. Zamiast za każdym rysować go od zera albo przerabiać kopię wcześniej wykonanego modelu, lepiej jest wstawić taki szkic do biblioteki!

W poniższym artykule przedstawię procedurę dodawania szkicu do biblioteki, na przykładzie układu klawiszy do domofonu.

Krok 1 – szkic

Naturalnie musimy zacząć od narysowania szkicu, który chcemy wykorzystać. Warto się tutaj zastanowić czy chcemy, żeby nasz szkic był bazowany w narożniku czy w środku ściany na którą będziemy go wstawiali. Czy chcemy go umieszczać w konkretnym punkcie czy chcemy mieć możliwość wymiarowania odsunięcia od wskazanego punktu wstawienia.

Ponieważ będziemy pracowali z szykiem to kolejne elementy do przemyślenia dotyczą liczby powtórzeń (czy ma być stała czy zmienna) czy chcemy sterować rozstawem poszczególnych wystąpień czy całą szerokością szkicu.

Przewidujemy, że układ klawiszy zawierający przyciski o kształcie owalnym będzie używany w domofonach, gdzie jest tylko wyświetlacz nad nimi, ale również i w modelu z czytnikiem elektronicznego pilota do otwierania drzwi, to chcemy mieć możliwość sterowania ustawienia w 2 kierunkach. Dodatkowo ilość klawiszy będzie taka sama oraz chcemy mieć możliwość podania ogólnego rozmiaru klawiatury. Dlatego nasz szkic będzie wyglądał jak na obrazku poniżej.
Szkic

Elipsy są zrobione przy pomocy szyku liniowego (dlatego widać „wiszące” cyfry 3 i 4), są połączone do prostokąta przy pomocy relacji Wspólne oraz pozioma linia konstrukcyjna elipsy ma relację Poziomo. Dobrze jest sprawdzić jak szkic reaguje na zmiany wymiarów i czy jest prawidłowo zdefiniowany.

Krok 2 – zapisanie

Oczywiście trzeba zapisać nasz projekt. Wychodzimy ze szkicu i klikany Zapisz. Ten plik będzie naszą bazę, w razie gdybyśmy chcieli dokonać jakiś zmian lub wykorzystać go ponownie. Żeby zrobić plik biblioteczny trzeba w drzewie historii kliknąć LPM na szkic, a następnie wybrać opcję Zapisz jako. Jako format pliku trzeba wybrać *.sldlfp (SOLIDWORKS Library Feature Part). Po zmianie rozszerzenia program powinien nas odesłać do folderu design library. Możemy tutaj utworzyć nowy folder, albo zapisać w innej lokalizacji i później ją dodać do biblioteki projektu (ta opcja jest bezpieczniejsza dla naszych projektów).

Design library

Krok 3 – dostosowywanie do biblioteki

Po zapisaniu szkicu jako operacja biblioteki, przy ikonie szkicu w drzewku historii pojawi się literka L, a na górze drzewka dodatkowe foldery: Odniesienia i Wymiary.

W wypadku szkicu folder Odniesienia nas nie interesuje, ponieważ mamy już wybraną płaszczyznę na której jest wstawiony szkic oraz punkt odniesienia, który odpowiada początkowi układu współrzędnych.

Po rozwinięciu folderu Wymiary, naszym oczom ukażą się wymiary użyte w naszym szkicu oraz 2 foldery: Wymiary bazujące i Wymiary wewnętrzne.

Folder wymiary

Po kliknięciu w wymiar, pojawi się na polu modelowania, co znacznie ułatwi nam nawigację. Nazwy wymiarów w tym momencie niewiele mówią i jeżeli tak je zostawimy, to ciężko będzie modyfikować szkic podczas wstawiania z biblioteki. Dlatego w tym momencie trzeba zmienić ich nazwy.

Zmiana nazwy

Dwa wymiary nie mają nazwy, dlatego, że są to wymiary ilości wystąpień w szyku w pionie i poziomie. Tych wartości nie będziemy zmieniali, dlatego oba trzeba przenieść do folderu Wymiary wewnętrzne (dzięki temu nie będą widoczne). Wymiary: Poziomy offset i Pionowy offset trzeba przerzucić do folderu Wymiary bazujące, co pozwoli nam na sterowanie ustawieniem szkicu podczas wstawiania. Pozostałych wymiarów nie ruszamy, będą one służyły do edycji kształtu klawiatury. Zapisujemy nasz plik.

Zapis pliku

Krok 4 – używanie biblioteki

Jeżeli w bibliotece projektu nie ma jeszcze dodanego folderu w którym przetrzymujemy pliki naszej biblioteki, to warto go teraz dodać. Na panelu przy prawej krawędzi ekranu klikamy ikonę z książkami, a następnie taką samą ikonę, ale z gwiazdką (znajduje się na górze panelu).

Dodanie folderu

Teraz możemy sprawdzić czy nasz szkic działa prawidłowo. Powiedzmy, że panel domofonu będzie robiony z blachy, dlatego przygotujemy prosty model z arkusza blachy. Następnie metodą Złap-Upuść, przeciągamy szkic z biblioteki na ścianę modelu, na której ma być umieszczona klawiatura. Po lewej stronie pokaże się panel z opcjami. Jako punkt wstawienia (odniesienia) można wskazać początek układu współrzędnych, albo punkt umieszczony wcześniej na szkicu naszego modelu blaszanego (np. środek prostokąta). W kolejnym okienku możemy wprowadzić wartość odsunięcia klawiatury od punktu środkowego. W ostatnim oknie natomiast pojawiają się wymiary dotyczące samej klawiatury. Zwróć uwagę, że nigdzie nie ma wymiarów dotyczących ilości elementów w szyku, ponieważ wcześniej je ukryliśmy.

Mam nadzieję, że ten artykuł pozwoli Ci przyspieszyć działanie i uprzyjemnić codzienną pracę.