Tip 21. Manipulacja modelem triady
Istnieje jeszcze jeden sposób manipulacji modelem. Manipulacja modelem względem triady jest bardzo często pomijaną możliwością, choć daje szerokie możliwości ustawiania modelu. Triada występuje zawsze w lewym dolnym rogu obszaru roboczego i reprezentowana jest przez 3 główne osie układu współrzędnych modelu. Oferuje ona następujące możliwości:
- Kliknięcie lewym przyciskiem myszy na oś ustawia widok normalnie do niej (prostopadle),
- Kliknięcie lewym przyciskiem myszy na oś z SHIFT’em powoduje rotację o 90˚ względem tej osi,
- Kliknięcie lewym przyciskiem myszy na oś z altem powoduje obrót o 15˚ względem tej osi,
- Dodanie „CTRL” do przycisku „ALT” i „SHIFT” powoduje ruch w przeciwną stronę,
Uwaga: aby działało to poprawnie w pierwszej kolejności musi być wciśnięty klawisz „ALT” lub „SHIFT”.
Tip 22. Relacje w szkicu
Dodawanie relacji w szkicu jest rzeczą, którą wykorzystuje każdy użytkownik. Rysując proste linie automatycznie nadajemy relacje pionowo, poziomo czy prostopadle, kończymy obrys potrzebny do wykonania np. wyciągnięcia dodając dodatkowe relacje. Drobnym udogodnieniem dodawania relacji między geometriami (np. relacja prostopadłości dla linii czy relacja styczności między linią a łukiem) jest możliwość wybrania wspólnego punktu tych elementów zamiast każdego z osobna.
Tip 23. Wyłączanie automatycznych relacji
Gdy szkic jest prosty i zawiera niewiele elementów nie ma problemu z automatycznymi relacjami. W przypadku, w którym szkic staje się bardziej złożony, zawiera wiele linii, łuków, okręgów itp. ilość proponowanych relacji jest tak duża, że nie sposób wstawić kolejnej geometrii bez nadawania relacji. Aby tego uniknąć należy w trakcie rysowania wcisnąć klawisz „CTRL”. Póki klawisz pozostaje wciśnięty relacje nie będą nadawane, po jego zwolnieniu wszystko wraca do pierwotnego funkcjonowania.
Tip 24. Zaawansowane przycinanie
Funkcja „Przytnij elementy” zawiera w sobie 5 różnych możliwości przycinania elementów szkiców. Jednym z nich jest zaawansowane przycinanie, które posiada w sobie wiele udogodnień, o których wielu użytkowników nie wie. Funkcja ta domyślnie działa w następujący sposób: po kliknięciu lewego przycisku myszy każdy element, który będzie w obrębie rysowanego zarysu zostanie potraktowany „Przycięciem do najbliższego”.
Często zdarza się jednak, że w trakcie zaznaczania użytkownik przecina element, którego nie chce ciąć. W takiej sytuacji zazwyczaj używa się skrótu „CTRL+Z” i ponawia czynność. SOLIDWORKS ułatwia naprawianie błędów i w tym przypadku wystarczy cofnąć się kursorem myszki do czerwonej kropki pokazującej miejsce przecięcia a geometria cięta zostanie przywrócona.
Dodatkowo gdy szkic jest zdefiniowany mamy możliwość tnąc elementy pozostawić wprowadzone wymiary zaznaczając opcję „Zachowaj przycięte elementy jako geometrię konstrukcyjną”, a chcąc zabezpieczyć się przed przecięciem linii konstrukcyjnej warto zaznaczyć opcję „Zignoruj przycinanie geometrii konstrukcyjnej.
Będąc w zaawansowanym przycinaniu użytkownik ma możliwość wydłużania elementów. Aby tego dokonać należy kliknąć i przytrzymać lewy przycisk myszy a następnie przeciągnąć dany element zgodnie z obranym kierunkiem.
Korzystając z zaawansowanego przycinania można również wydłużać geometrię „do następnej”. Metodyka jest taka sama jak w oryginalnym przycinaniu, dodaje się do lewego przycisku myszy klawisz „SHIFT”.
Tip 25. Wymiarowanie styczności
Nadanie wymiaru do najbardziej wysuniętego punktu łuku bywa problematyczne. Domyślnie SOLIDWORKS zaznaczy środek danego łuku jako element, od którego zostanie poprowadzony wymiar. Aby tego uniknąć należy nadając wymiar użyć przycisku „SHIFT”, co spowoduje, że wymiar nadawany będzie od najbardziej wysuniętego punktu geometrii.
Gdyby zdarzyło się, że wprowadzony wymiar nadal jest niepoprawny (np. przy wymiarowaniu szczeliny wymiar powstał między środkami łuków) należy przejść do zakładki „Linie wiodące” i na samym dole wybrać pożądany zakres.
Tip 26. Tworzenie szkicu na krawędzi modelu
Metoda ta może zostać użyta np. do zamodelowania częściowej fazy. Aby stworzyć szkic na krawędzi modelu należy wybrać krawędź, a następnie „Szkic”. Zostanie wygenerowana płaszczyzna na tym końcu krawędzi, bliżej którego dokonano wyboru krawędzi i użytkownik zostanie przeniesiony do zakładki szkicu.
Wchodząc z szkicowania płaszczyzna wygenerowana pozostaje. Może posłużyć dalej jako geometria odniesienia czy np. płaszczyzna podziału modelu.
Tip 27. Skrót „A”
Skrót ten znajduje swoje zastosowanie w szkicowaniu. Posiada dwie funkcjonalności: pierwsza z nich pozwala przełączać się między rysowaniem linii a łukiem, druga zmienia typ rysowanej geometrii (np. dla prostokąta z „Prostokąt z narożnika” na „Prostokąt z środka”).
W kolejnym artykule „SOLIDWORKS Tips & Tricks” opiszemy m.in.:
- Wymiarowanie długości łuku, blokada typu wymiaru
- Zamknięcie szkicu krawędziami modelu
- Wymiarowanie kąta bez linii pomocniczej
- Operacja „do powierzchni”
- Skalowanie przy wprowadzeniu wymiaru
- Wybór konturów szkicu
- Kopiowanie i przenoszenie operacji
Zainteresowanych serią „SOLIDWORKS Tips & Tricks” zachęcamy do zapoznania się z Częścią I i Częścią II.