Strona głównaSOLIDWORKSNowość w SOLIDWORKS 2019 – tekstura 3D

Nowość w SOLIDWORKS 2019 – tekstura 3D

SOLIDWORKS 2019 - tekstura 3d

Nowość w SOLIDWORKS 2019 – tekstura 3D

Jedną z nowych funkcji SOLIDWORKS 2019 jest narzędzie „Tekstura 3D”. Ta nowa funkcja umożliwia dodawanie złożonej i skomplikowanej geometrii do modeli 3D w kilku prostych krokach. Tekstury 3D mogą dodawać powtarzające się funkcje geometryczne do modeli w jednym prostym kroku, takim jak wgłębienia, radełkowania lub wzory teksturowane. Możliwe jest również dodawanie pojedynczych elementów opartych na obrazach m. in. stworzonych w skali szarości (grayscale), dzięki temu za pomocą kilku kliknięć możemy otrzymać model wysokiej jakości płaskorzeźby.

Aby zastosować narzędzie „Tekstura 3D” zastosuj wygląd do części lub ściany, a następnie dostosuj rozmiar i orientację tekstury 3D. Powstałego obiektu graficznego można użyć do produkcji lub możesz kontynuować pracę nad geometrią, po przekształceniu jej w obiekt siatkowy.

Jak działa skala szarości?

W teorii obraz w skali szarości to taki, w którym wartość każdego piksela jest pojedynczą próbką reprezentującą tylko pewną ilość światła, to znaczy niesie tylko informację o intensywności. Obrazy w skali szarości, rodzaj czarno-białego lub szarego monochromu, składają się wyłącznie z odcieni szarości. Kontrast waha się od czerni przy najsłabszym natężeniu do bieli przy najsilniejszym.

A w praktyce sprowadza się to do tego, że gdy używamy narzędzia „Tekstura 3D” to nasze obrazy konwertowane są na czarno białe (w skali szarości) i tam gdzie obraz jest czarny wysokość wyciągnięcia jest równa zero, tam gdzie obraz jest biały wysokość wyciągnięcia jest równa zdefiniowanej przez nas wysokości maksymalnej, a wszystkie wartości wysokości dla odcieni szarości pomiędzy czarnym oraz białym kolorem są obliczane na podstawie intensywności koloru w danym miejscu.

Narzędzie “tekstura 3d” w akcji

Rozważmy sobie przykładową teksturę w skali szarości:

SOLIDWORKS 2019 - tekstura 3d

Po nałożeniu tekstury na prostopadłościan i zastosowaniu odpowiedniej skali możemy zastosować narzędzie „Tekstury 3D”, które znajdziemy w zakładce Wstaw/Operacje/Tekstura 3D. W samym narzędziu „Tekstura 3D” mamy kilka zmiennych za pomocą których możemy sterować tą operacją.

Pierwszym elementem będzie lista tekstur. Wymienia tekstury, które zostały zastosowane do wybranego ciała stałego. Zawiera również podsumowanie zastosowanych ustawień.

Opcja „Wygładzanie tekstury” określa poziom szczegółowości, który możemy przechwycić z tekstury.

SOLIDWORKS 2019 - tekstura 3d

„Odległość odsunięcia tekstury” określa maksymalną wysokość, na jaką może być wyciągnięta tekstura.

SOLIDWORKS 2019 - tekstura 3d

„Maksymalny rozmiar elementu” określa rozmiar elementów siatki. Im mniejszy rozmiar, tym więcej szczegółów będzie posiadał model, ale kosztem szybkości przetwarzania. Zaleca się, aby rozmiar elementu był jak największy, aby poprawić wydajność.

SOLIDWORKS 2019 - tekstura 3d

Po odpowiednim zdefiniowaniu operacji „Tekstura 3D”, z wybranej przez nas tekstury otrzymujemy wyciągnięcie na naszej bryle:

SOLIDWORKS 2019 - tekstura 3d

Używając odpowiedniego oprogramowania do tworzenia grafik w skali szarości możemy w łatwy sposób tworzyć w naszym modelu m. in. płaskorzeźby, używając tekstury:

SOLIDWORKS 2019 - tekstura 3d

Możemy uzyskać następującą płaskorzeźbę:

A z odpowiednią ilością czasu i pracy można za pomocą narzędzia „Tekstury 3D” tworzyć artystyczne projekty, gotowe do obrobienia w oprogramowaniu CAM:

SOLIDWORKS 2019 - tekstura 3d

Podsumowując, narzędzie „Tekstura 3D” pozwala nam na dodawanie nowych, organicznych oraz złożonych wzorów do naszych modeli, które trudno byłoby odtworzyć za pomocą konwencjonalnych metod projektowania.

Podziel się:

Studiowałem na Politechnice Warszawskiej na IChiP. Od paru lat współpracowałem z DPS Software przy organizacji szkoleń na PW, byłem również Ambasadorem na PW. Interesuje się browarnictwem, a wolny czas poświęcam na warzenie piwa.