Strona głównaSOLIDWORKS VisualizeSOLIDWORKS VISUALIZE: Wszystkie modele w jednym projekcie SOLIDWORKS Visualize? Czemu nie! Poznaj w pełni zestawy modeli i konfiguracje na przykładzie szafek ze SWOOD.

SOLIDWORKS VISUALIZE: Wszystkie modele w jednym projekcie SOLIDWORKS Visualize? Czemu nie! Poznaj w pełni zestawy modeli i konfiguracje na przykładzie szafek ze SWOOD.

SOLIDWORKS VISUALIZE: Wszystkie modele w jednym projekcie SOLIDWORKS Visualize? Czemu nie! Poznaj w pełni zestawy modeli i konfiguracje na przykładzie szafek ze SWOOD.

Niejednokrotnie spotykam się zarówno w swojej pracy jak i w rozmowach z Klientami z problemem tworzenia zestawu wizualizacji w jednolitym charakterze, ale różnych modeli. Najbardziej czasochłonnym, ale niestety często spotykanym rozwiązaniem tego zagadnienia jest tworzenie zestawu oddzielnych projektów, w których na nowo ustawiamy wszystko „od zera”. Wówczas należy na model każdorazowo nadawać wyglądy, ustawiać oświetlenie, kamery czy tło. Postaram się przedstawić w tym projekcie dobre rady, które mogą pomóc przy usprawnieniu pracy tego typu.

Buduj własną bibliotekę

Przede wszystkim należy zapisywać własną pracę. Oczywiście mówię nie tylko o projektach! Za każdym razem, gdy utworzymy wygląd, scenę HDR, światła, kamery a nawet modele mamy możliwość wyeksportowania ich do naszej biblioteki i zapisania w odpowiedniej lokalizacji. Warto wyrobić sobie taki dobry zwyczaj zapisywania, aby w każdym kolejnym projekcie bazować na coraz lepiej dostosowanych do swoich potrzeb zasobów. Po pewnym czasie nie będziecie prawie w ogóle poświęcali czasu na tworzenie zasobów od nowa!

Jak eksportować elementy biblioteki? To bardzo proste, wystarczy, że w danej zakładce Palety znajdziecie w prawym górnym rogu ikonę do eksportowania.

Opcja Eksportuj

Po jej kliknięciu przechodzicie do zapisywania elementu w odpowiednim dla SW Visualize formacie pliku. Możecie wskazać domyślnie istniejące foldery biblioteki (np. SOLIDWORKS Visualize Content\Apperances\Metal) lub poprzez Eksplorator Windows stworzyć własne. Poniżej prosty przykład zapisywania elementów biblioteki:

Następnie, gdy otworzymy pusty projekt możemy w kilka minut przeciągnąć nasze wyglądy na model, wybrać nasze środowisko i aktywować naszą kamerę. To wielka oszczędność czasu!

Utwórz projekt domyślny

Jak może już zauważyliście, przy domyślnych ustawieniach programu SW Visualize utworzenie nowego projektu odwołuje się do pewnego szablonu, w którym wprowadzone jest środowisko High Contrast Ramp oraz płyta tylna Studio Soft Grey 12.

Projekt domyślny

Przypuśćmy, że na co dzień w pracy wykonujemy wizualizacje w środowisku z czarnym tłem, bez cieni, zawsze potrzebujemy dwóch kamer (np. ortograficznej oraz perspektywicznej z filtrami, głębią i w proporcji 3:2). Ponadto praktycznie każdy nasz model wykorzystuje kilka podstawowych wyglądów oraz zawsze umieszczamy kalkomanię z naszym logo. Oczywiście wszystkie te zasoby moglibyśmy mieć w bibliotece i jedynie przeciągać je przy każdym projekcie, ale jest sposób by to ułatwić! Wystarczy, że:

  1. Jeden z naszych projektów zapiszemy jako kopię i nazwiemy go przykładowo Domyślny_DPS.
  2. Pozbawimy ten projekt wszystkiego, co nie będzie powtarzalne w kolejnych projektach, a więc usuniemy model, niestandardowe wyglądy itp. i ponownie zapiszemy.
  3. Przejdziemy do Narzędzia/Opcje/Ogólne i wskażemy ów projekt jako Projekt domyślny.

Od teraz każdy nowy projekt będzie tworzony na bazie naszego szablonu! Spójrzcie jak szybko możemy to zrobić:

Wykorzystaj konfiguracje i zestawy modeli

Nawet gdy mamy już zapisane zasoby w bibliotece oraz korzystamy z domyślnego szablonu projektu nasza praca może okazać się czasochłonna, gdy musimy wykonać zestaw jednolitych wizualizacji wielu modeli. Kto kiedykolwiek stworzył kilkanaście oddzielnych projektów dla podobnych modeli, a następnie w każdym musiał skorygować jakiś szczegół ten wie jak uciążliwe jest ponowne otwieranie, renderowanie, zapisywanie i zamykanie kolejno wszystkich projektów.

Na szczęście program SOLIDWORKS Visualize został wyposażony w narzędzie znacznie usprawniające renderowanie wielu wariantów kolorystycznych, oświetleniowych czy z perspektywy różnych kamer. Tym narzędziem są konfiguracje. Podczas renderowania możemy wskazać, aby program wyrenderował wszystkie konfiguracje lub wszystkie kamery. Konfiguracje pozwalają na przypisanie do nich następujące elementy:

  • Wyglądy
  • Środowiska i płyty tylne
  • Kamery

Kluczowe jest to, że konfiguracja nie rejestruje zmiany parametrów powyższych elementów, a jedynie pozwala na przypisanie do niej różnych, oddzielnych elementów. Tak więc przykładowo Konfiguracja A może mieć środowisko Studio, a Konfiguracja B może mieć środowisko Street. Nie ma możliwości, aby jedna konfiguracja miała środowisko Studio z jaskrawością 1 a druga konfiguracja miała to samo środowisko Studio, ale z jaskrawością 2. Musimy więc pamiętać, że do każdej konfiguracji musimy mieć oddzielny element, jeśli chcemy wprowadzić do niej jakąś zmianę. Zobaczcie, jak można wykorzystać konfiguracje:

Domyślam się, że jeśli korzystacie z SOLIDWORKS to nasuwa Wam się pytanie „a co, jeśli mielibyśmy wprowadzić zmiany w geometrii?”. Wówczas będę musiał odpowiedzieć, że wszelkie zmiany w geometrii będą miały wpływ na wszystkie konfiguracje. Natomiast aby tego uniknąć i stworzyć konfiguracje z różnymi geometriami naprzeciw wychodzą zestawy modeli.

Zestawy modeli pozwalają na utworzenie niezależnych od siebie opcji geometrycznych które możemy przypisać do wybranej konfiguracji, a więc renderując jednocześnie wszystkie konfiguracje możemy otrzymać różne warianty geometrii. Poniżej przedstawiam przykład oparty na zestawie szafek zaprojektowanych w dodatku dla meblarstwa SWOOD od firmy Eficad.

Na nagraniu pokazuję przykład 4 różnych mebli. Wykonuję następujące kroki:

  1. Tworzę 4 zestawy modeli i w każdym kolejno importuję inny model.
  2. Nadaję nazwy zestawom modeli na bazie nazw zaimportowanych złożeń. (Domyślnie nazwa zestawu pochodzi od nazwy konfiguracji w SOLIDWORKS)
  3. Tworzę odpowiednio 4 nowe konfiguracje (zostawiam konfigurację bazy, nie będę jej używał) i nadaje im nazwy analogiczne do zestawu modeli.
  4. Wybierając po kolei konfiguracje definiuje dla każdej odpowiedni zestaw modeli.
  5. Dla każdego mebla tworzę kopię Final Camera, ponieważ ich gabaryty różnią się i musimy mieć różne kadry. Nadaje odpowiednie nazwy dla porządku.
  6. Podmieniam materiały zaimportowane ze SWOOD materiałami, które wcześniej zapisałem w domyślnym projekcie (LAMINAT… i obrzeze…)
  7. Włączam renderowanie wszystkich konfiguracji bez tła.

W tym momencie wyobraźmy sobie, że koncepcja wizualizacji się zmieniła i musimy zmienić kolor laminatu i obrzeży we wszystkich modelach. Jeśli mielibyśmy oddzielne projekty musielibyśmy 4 razy otworzyć projekt, wprowadzić zmiany w kolorze, wykonać renderowanie, zapisać i zamknąć projekt. Zajęłoby to sporo czasu. Na nagraniu widać, że zmiana koloru w wyglądzie ma wpływ na wszystkie konfiguracje wiec wystarczy, że włączymy renderowanie wszystkich opcji na raz i gotowe!

Mam nadzieję, że odnaleźliście w tym artykule rozwiązania dla swoich projektów i dzięki temu zaoszczędzicie dużo czasu! Opisane tutaj rozwiązania są możliwe jedynie przy użyciu SOLIDWORKS Visualize Professional.

Podziel się:

Tytuł magistra uzyskałem na Politechnice Warszawskiej, na Wydziale Inżynierii Produkcji. Pracę magisterską realizowałem w obszarze skanowania, modelowania oraz wizualizacji 3D. W DPS Software rozwinąłem swoje doświadczenie z oprogramowaniem SOLIDWORKS poszerzając je o dodatek SWOOD do projektowania mebli, a także SOLIDWORKS Visualize do tworzenia realistycznych renderingów. Oprócz doświadczenia inżynierskiego od kilku lat pracuję jako fotograf oraz realizuję się w produkcji filmów. W wolnej chwili sięgam po longboard, dobrą książkę albo jadę z żoną pod namiot do Sopotu.